Pagina's

woensdag 6 februari 2013

Nieuwe campagne BIVV : "850 doden elk jaar. Niets mee te maken?”

Dat is de slogan van de nieuwe verkeersveiligheidscampagne die het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) op 04 februari 2013 lanceerde. Bekende personen roepen in een radiospotje de weggebruikers op om in het verkeer meer respect te hebben voor anderen. In de aanloop naar de nieuwe campagne peilde het BIVV bij automobilisten naar de meest irritante verkeersgedragingen. Bumperrijden staat met ruime voorsprong bovenaan. Een voetganger die mag oversteken en daarbij zijn hand opsteekt of knikt, wordt daarentegen sterk geapprecieerd.

Volgens het BIVV blijkt uit enquêtes heel duidelijk dat de Belg zichzelf als een betere bestuurder vindt dan de gemiddelde bestuurder. Tegelijk wordt het gebrek aan respect voor de verkeersregels en voor de andere weggebruikers gezien als de voornaamste bron van verkeersonveiligheid. Gedragingen van gemotoriseerde weggebruikers worden door niet-gemotoriseerde weggebruikers als gevaarlijker beschouwd, en omgekeerd. “We stellen vast dat er vandaag een gebrek aan respect in het verkeer is, niet alleen ten opzichte van de wegcode, maar ook ten opzichte van de anderen”, zegt BIVV-woordvoerster Sofie Van Damme.


Irritant gedrag en sympathieke gebaren

In een nieuwe enquête bij Belgische automobilisten vroeg het BIVV naar de meest irritante gedragingen in het verkeer. Een automobilist die te dicht achter zijn voorligger rijdt, ook wel het ‘bumperrijden’ genoemd, vinden Belgen veruit de meest irritante gedraging (56% van de ondervraagden). Op de tweede plaats staat ‘het niet-gebruiken van de richtingaanwijzers’ (33%), gevolgd door ‘de weg afsnijden van een automobilist die wordt ingehaald omdat hij/zij te traag rijdt’ en op de vierde plaats (22%) staat ‘bellen zonder handenvrije kit tijdens het rijden’. Daarnaast vroeg het BIVV welke gebaren in het verkeer men het meest apprecieert. Ruimschoots op de eerste plaats (42% van de ondervraagden) staat ‘een voetganger die knikt of zijn hand opsteekt omdat hij mag oversteken’, gevolgd door ‘een automobilist die zijn hand opsteekt naar zijn achterligger omdat hij mocht invoegen’ (27 %).

Confronterende campagne

Van 4 februari tot en met 3 maart loopt een sensibiliseringscampagne om de Belgische weggebruiker aan te zetten tot veiliger en respectvoller gedrag in het verkeer. Weggebruikers worden vooral gewezen op hun eigen verantwoordelijkheid. Langs de auto(snel)wegen hangen twee verschillende affiches. Op de ene prijkt de slogan ‘Ook vandaag 2 verkeersdoden. Tot morgen?’, op de andere ‘850 doden elk jaar. Niets mee te maken?’. Voor de bekendmaking van de campagne wordt op de radiozenders de dood aangekondigd van bekende mensen Gunter Lamoot en Goedele Liekens. Meteen na de aankondiging nemen de BV’s het woord om duidelijk te maken dat ze nog goed en wel in leven zijn en om de luisteraar rechtstreeks aan te spreken met de boodschap: “Waarom raakt een verkeersongeval ons alleen maar als we de persoon kennen?”