Pagina's

donderdag 11 april 2013

Uitzonderlijk vervoer: soepeler rijverboden, meer politiebegeleiding, nieuwe signalisatie

UV Vanaf 10 april 2013 mag uitzonderlijk vervoer vaker de weg op. De rijverboden op feestdagen, in het weekend en tijdens spitsuren worden versoepeld. Er gelden wel strengere begeleidings-voorwaarden: de politie moet aanwezig zijn bij bepaalde transporten over autosnelwegbruggen en voor verkeersbegeleiders en -coördinatoren komen er vanaf 1 september 2013 strikte kledijvoorschriften. Ook de signalisatie op de voertuigen verandert: naast de traditionele rechthoekige oranje en gele panelen ‘uitzonderlijk vervoer’ kan je de wagens binnenkort ook herkennen aan de ‘vierkante, gele borden met logo in zwart opschrift’.

Rijverboden versoepeld

Vanaf 10 april 2013 geldt overdag (6-21u) een algemeen rijverbod op wegen en autosnelwegen voor uitzonderlijke voertuigen breder dan 4m. Hierop bestaat een uitzondering: uitzonderlijke voertuigen breder dan 3,5m mogen overdag niet op autosnelwegen met minder dan 3 rijstroken (in de gevolgde rijrichting), behalve op- en afritten van autosnelwegen met minstens 3 rijstroken die door het verkeersbord F5 zijn aangegeven. Ook voor uitzonderlijk transport langer dan 30 meter geldt een algemeen rijverbod tussen 6-21u. In tegenstelling tot vandaag is er overdag geen rijverbod meer voor uitzonderlijke voertuigen hoger dan 4,30m.

Uitzonderlijk transport is nog steeds verboden op feestdagen. Dat rijverbod gaat voortaan in ‘daags voordien om 16u’. Het eindigt de dag zelf om middernacht. Op dit moment duurt dit rijverbod nog tot 9u de dag nadien.

Ook het rijverbod in het weekend wordt versoepeld en geldt vanaf zaterdag 12u (i.p.v. 6u) tot zondag middernacht (i.p.v. maandag 9u). Kraanauto’s met een massa van maximum 96ton of minder dan 3m breed vallen niet meer onder dit rijverbod.

Rijden tijdens de spitsuren blijft verboden. Zij het tussen 7-9u (i.p.v. 6-9u) en 16-18u (16-21u). Bovendien geldt het verbod op rijden tijdens de spitsuren op àlle wegen en autosnelwegen. Er worden geen uitzonderingen meer gemaakt. Uitzonderlijk transport met een massa van maximum 60 ton dat niet breder is dan 3,5m en niet langer dan 27m mag binnenkort wel de baan op tijdens de spits. Voor zover de vergunning geen voorschriften voorziet die een invloed kunnen hebben op de doorstroming van het verkeer.
De vergunning kan nog steeds specifieke voorschriften bevatten die afwijken van de wettelijke rijverboden. Net als vroeger gelden de verkeersverboden niet voor landbouwvoertuigen en blijft het rijverbod bij verminderde zichtbaarheid behouden.