Pagina's

dinsdag 7 mei 2013

Hoe reageert u het best bij cyberpesten ?

Hoewel cyberpesten in feite hetzelfde is als “gewoon” pesten, wordt het toch vaak beschouwd als schadelijker en hardnekkiger. Op internet blijven de berichten en foto’s immers vaak eindeloos toegankelijk en zichtbaar. Vaak beseffen pesters – zeker als het kinderen of jongeren zijn – ook niet hoe kwetsend hun gedrag is en hoeveel schade ze kunnen aanrichten. Zij hebben meestal de neiging hun pesterijen te onderschatten en af te doen als onschuldige “grappen”.

Cyberpesten veroorzaakt doorgaans ook meer psychologische, emotionele en sociale schade bij het slachtoffer doordat de pester anoniem blijft, wat natuurlijk niet het geval is bij ‘gewoon’ pesten. Bovendien kan cyberpesten constant, dag en nacht, doorgaan en door iedereen worden gezien, waardoor het vernederende effect voor het slachtoffer nog groter is.

Enkele tips voor wanneer u wordt geconfronteerd met cyberpesten :

  • Reageer nooit op hatelijke mails of sms’jes, zodat de pester er geen plezier aan beleeft.
  • Blokkeer de afzenders van dergelijke ongewenste mails en schrap pesters uit uw contactenlijst.
  • Gebruik een schuilnaam voor chatrooms e.d. en verander die meteen wanneer u wordt lastiggevallen.
  • Wanneer u op een site, blog of chatroom door iemand wordt lastiggevallen of gepest, waarschuw dan onmiddellijk de moderator of provider, zodat deze persoon kan worden geblokkeerd.
  • Wanneer u een nieuw e-mailadres wenst aan te maken, kan het handig zijn om te werken met twee adressen. Het ene gebruikt u voor de goede vrienden (die beloven dan wel om dit aan niemand door te geven) en het andere gebruikt u voor de bredere kennissenkring en de inschrijving op websites.