Pagina's

woensdag 22 mei 2013

Rode nummerplaat voor landbouwvoertuigen vanaf juni 2013

“De rode nummerplaat GLAA 001, met de L van landbouw, voor landbouwtractoren treedt in werking op 1 juni 2013. De eerste zal begin volgende maand afgeleverd worden.” 

Dat verklaarde staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet vorige week in de Kamer-commissie verkeer. De nieuwe nummerplaat maakt het mogelijk de tractoren die ingezet worden in de transportsector, te onderscheiden van tractoren van land- en tuinbouwbedrijven, die onder soepeler regelgeving vallen.

Voertuigen uit de land- en tuinbouw mogen bijvoorbeeld met niet-belaste rode diesel rijden, vallen niet onder de regelgeving inzake rij- en rusttijden, en zijn niet onderworpen aan de tijdelijke technische keuring. In de transportsector zorgt dit in bepaalde gevallen voor oneerlijke concurrentie tussen bedrijven die vrachtwagens inzetten, en bedrijven die voor hetzelfde werk landbouwvoertuigen gebruiken.

Rode nummerplaat
Vanaf juni wordt een nieuwe rode nummerplaat ingevoerd voor de landbouw- en bosbouwtractoren die met rode diesel mogen rijden en dus geen accijnzen hoeven te betalen. Zij hebben daarvoor de toelating nodig van de FOD FinanciĆ«n. “De gebruikers van landbouwtractoren die niet kunnen genieten van die uitzondering op het betalen van accijnzen, zoals de aannemers van openbare werken, zullen hun tractoren moeten inschrijven met een gewone nummerplaat die gelinkt is aan het gebruik van witte diesel en in principe aan alle andere verplichtingen inzake mobiliteit, zoals het rijbewijs C, ladingszekeringen, vergunning voor vervoer voor rekening van derden, enzovoort”, aldus Wathelet.
Bijkomende activiteiten
“Daarenboven zullen de begunstigden van een toelating door FinanciĆ«n, mits een verklaring van bijkomende activiteiten, ook indien het gaat om andere dan landbouwactiviteiten, met de rode nummerplaat en rode diesel mogen blijven rijden. Dit vermijdt administratieve lasten bij het verwisselen van de nummerplaat indien van activiteit wordt veranderd, wat ook op een bepaald moment werd voorzien. Zo wordt ook de noodzaak vermeden te beschikken over twee gescheiden brandstoftanks, mits ze de accijnzen aan het volledig tarief betalen, aan 430 euro per duizend liter, a rato van de gerealiseerde activiteiten.” Volgens Wathelet kunnen de transportsector en de landbouwsector zich vinden in de nieuwe regeling. Hij gaf wel aan dat er als gevolg van de nieuwe verplichtingen voor de accijnzen op diesel nog bijkomende maatregelen nodig zijn. Die zouden tegen eind dit jaar van kracht moeten worden.