Pagina's

maandag 19 augustus 2013

Wat is de juiste stuurhouding ?

Als u al enkele jaren met de auto rijdt, schenkt u wellicht geen aandacht meer aan de positie van uw handen op het stuur. Het gaat nochtans om een sleutelfactor als men een ongeval wil vermijden. Een slechte stuurhouding kan de bestuurder immers beletten om zijn voertuig de juiste richting te geven in geval van een scherpe bocht, wanneer hij een onverwachte hindernis moet ontwijken of als hij zijn wagen bij het slippen op een gladde weg moet bijsturen.

De aanbevelingen : • Houd het stuur steeds met twee handen vast in de houding "kwart voor drie”.

Met andere woorden, zoals voor de wijzers van een uurwerk, de linkerhand bevindt zich op 9 uur en de rechterhand op 3 uur. Deze positie laat u immers toe om met meer precisie en kracht het stuur te beroeren.

• Om te draaien, draait u het stuur in de nieuwe positie.Om bv. naar links te draaien, neemt de hand aan de binnenkant van de bocht (de linkerhand) het stuur bovenaan vast en draait het in één keer naar beneden, terwijl de rechterhand op zijn plaats blijft, maar het stuur gecontroleerd laat glijden om het vervolgens terug vast te nemen wanneer het draaien gedaan is.

In de bocht bevinden de beide handen zich weer op hun beginpositie.
Om de bocht te verlaten, gaat de hand aan de buitenkant van de bocht naar de top van het stuur en zet het vervolgens weer recht.

• Afhankelijk van de curve van de bocht zult u meerdere keren achtereenvolgens de bovenkant van het stuur moeten vastnemen en naar beneden laten komen.

• De handen bevinden zich op het stuur, de duimen naar boven gericht, nooit naar de binnenkant.
Andere tips : • Begeleid het stuur altijd in zijn beweging, laat het nooit alleen terugkomen naar zijn beginpositie.

• Vermijd om met één hand te sturen, om bij het draaien de binnenkant van het stuur vast te pakken met de palm van de hand naar boven gedraaid en vermijd verder elke andere gevaarlijke grip van het stuur, u loopt het risico om uw wagen in een bocht of bij een uitwijkmanoeuvre niet meer terug recht te krijgen.

• Zit niet krampachtig achter het stuur: blijf ontspannen, waak er over dat u het stuur niet vastklemt en ontspan de hals en de ellebogen.