Pagina's

dinsdag 1 oktober 2013

Stop cybercriminelen: voorkom telefoonfraude

Cybercriminelen versturen niet enkel frauduleuze e-mailberichten en zetten niet alleen valse websites op. Ze kunnen u ook opbellen en beweren dat ze van Microsoft of andere maatschappij zijn. Ze bieden u aan u te helpen bij het oplossen van uw computerproblemen of ze verkopen u een softwarelicentie. Vaak proberen ze toegang te verkrijgen tot uw pc.

Zodra ze toegang hebben tot uw computer kunnen ze het volgende doen:

  • U met een trucje schadelijke software laten installeren die gevoelige gegevens kan vastleggen, zoals gebruikersnamen en wachtwoorden voor online bankieren. Vervolgens kunnen ze u ook opdragen deze software te verwijderen. 
  • Op afstand de controle over uw computer overnemen en instellingen aanpassen zodat uw computer kwetsbaar is. 
  • Kredietkaartgegevens opvragen zodat zij u valse diensten in rekening kunnen brengen. 
  • U naar frauduleuze websites leiden en u vragen daar kredietkaart- en andere persoonlijke of financiële informatie in te voeren. 
Wees steeds op uw hoede wanneer je ongevraagde telefoontjes ontvangt (ook telefoonprospectie genoemd) om u computerbeveiligings- of softwareoplossingenop te lossen.

Telefoonfraude op het gebied van technische ondersteuning

Cybercriminelen gebruiken vaak algemeen beschikbare telefoonboeken en informatie die te vinden is op sociaalnetwerksites (Facebook, Twitter, ...). Als ze u bellen kennen ze mogelijk uw naam en zijn ze op de hoogte van andere persoonlijke informatie. Ze kunnen zelfs raden welk besturingssysteem u gebruikt.

Zodra ze uw vertrouwen hebben gewonnen, vragen ze u mogelijk naar uw gebruikersnaam en wachtwoord of vragen ze u naar een website te gaan om software te installeren waardoor ze toegang hebben tot uw computer om deze te herstellen. Zodra u dit doet, zijn uw computer en uw persoonlijke gegevens kwetsbaar.

Vertrouw geen ongevraagde telefoontjes. Verstrek geen persoonlijke gegevens.

Meld telefoonfraude

Neem contact op met de lokale politie voor klachtregistratie. 

Hoe kunt u zich beschermen tegen telefoonfraude op het gebied van technische ondersteuning

Als u wordt opgebeld door iemand die beweert van de technische ondersteuning van Microsoft te zijn: 

  • Koop geen software of diensten. 
  • Vraag of er kosten of een inschrijving verbonden zijn aan de “dienstverlening”. Indien ja, hang dan op. 
  • Laat een derde nooit de controle over uw computer overnemen, tenzij u zeker weet dat het hier om iemand van een computerondersteuningsteam gaat van wie u reeds klant bent. 
  • Noteer de informatie van de beller en meld deze onmiddellijk aan uw plaatselijke autoriteiten. 
  • Verstrek nooit uw kredietkaart- of financiële gegevens aan een derde. 
Wat moet u doen als u reeds informatie aan een persoon van de technische ondersteuning hebt gegeven

Als u denkt dat u mogelijk malware/virus hebt gedownload via een website van telefoonfraude op het gebied van technische ondersteuning of dat cybercriminelen toegang tot uw computer hebben verschaft, onderneem dan deze stappen: 
  • Wijzig het wachtwoord van uw computer, wijzig het wachtwoord op uw hoofd-mailaccount en wijzig het wachtwoord voor financiële accounts, in het bijzonder uw bank- en kredietkaart. 
  • Scan uw computer met de Microsoft Safety Scanner zodat u weet of er malware op uw computer is geïnstalleerd. 
  • Installeer een anti-virus programma. 
Bron: www.microsoft.com