Pagina's

dinsdag 22 juli 2014

Veilig online shoppen met deze tips

 

saleEr is meer dan één manier om te genieten van de solden. Steeds meer mensen shoppen al eens online. Makkelijk, snel én veilig mits je deze tips in je achterhoofd houdt:

Voor de transactie

  • Controleer of het bedrijf achter de website duidelijk identificeerbaar is: een vast telefoonnummer, adres, BTW-nummer en de algemene voorwaarden.
  • Ga na of het bedrijf geregistreerd is met een geldig ondernemingsnummer. Dit kan via de VIES-site van de Europese Commissie.
  • Check of de website een kwaliteitslabel vermeldt en of de site ook daadwerkelijk aangesloten is bij dat betreffende label.
  • Je kan de betrouwbaarheid van een webleverancier ook checken via Howard, een shopping assistant ontwikkeld door het Europees Centrum voor de Consument.
  • slotjeVermijd onbeveiligde of onbekende websites. Hou in het oog of alle transacties verlopen via beveiligde pagina’s. Veilige pagina’s kun je herkennen aan het hangslotteken in de adresbalk van je browser en aan het webadres dat altijd begint met https. De ‘s’ staat voor secure.

Tijdens de transactie

  • Ga de serieuze bedoelingen van de verkoper na: stel vragen over de goederen of diensten die hij aanbiedt, zeker als het gaat om een veilingsite.
  • Achterhaal wat je werkelijk zal moeten betalen en of alle onkosten zijn inbegrepen. Wees ook op je hoede als de prijs abnormaal laag is.
  • Controleer altijd of de betaling verloopt via een beveiligde site. Deze is herkenbaar aan een slotje of sleuteltje bovenaan in de webadresbalk en een internetadres dat begint met https in plaats van http. Regel nooit je aankoop via een geldtransfersysteem zoals Western Union of Moneygram.
  • Geef bij de aankoop enkel gegevens in die noodzakelijk zijn voor de bestelling. Geef nooit een rekeningnummer, wachtwoord of pincode door.
  • Lees het verzend-, garantie- en retourbeleid van de webshop. Vergewis je ervan dat je het recht hebt om binnen een periode van 7 werkdagen af te zien van de aankoop.

Na de transactie

  • Bewaar alle gegevens over de aankoop, bijvoorbeeld door een screenshot van de pagina te maken of deze af te drukken.
  • Kijk achteraf de bankafschriften van je kredietkaart na.
  • De verkoper is verantwoordelijk voor de verzending van je aankoop. Komt die niet aan, dan moet je in principe niet betalen. Ook wanneer het product beschadigd is, mag je het terugsturen en een nieuw exemplaar vragen.
  • In geval van oplichting bij een aankoop die je hebt betaald met een kredietkaart, neem dan contact op met de uitgever van de betreffende kaart, meld het misbruik en vraag om de betaling ongedaan te maken.


Toch slachtoffer van internetfraude?

Word je ondanks alle voorzorgen toch slachtoffer van internetcriminaliteit, dan kan je een aantal acties ondernemen. Eén en ander hangt af van de manier waarop en het nadeel dat je ondervond.

Doe aangifte bij de politie

Als slachtoffer kom je persoonlijk aangifte doen op het commissariaat. Dit kan in je eigen wijkcommissariaat of in één van onze andere commissariaten. Enkel dan kan er iets door de politie ondernomen worden.

Meld de fraude op eCops
logo110wKwam je terecht op een site met misleidende informatie? Ontving je via e-mail ongewenste reclame of een frauduleus voorstel? Zag je kinderporno op een site? Maak een melding op eCops, een online Belgisch meldpunt waar je als internetgebruiker misdrijven op of via het internet kan melden.

Wat kan je nog doen?