Pagina's

dinsdag 19 augustus 2014

Kopen via internet ? Volg deze gulden regels om oplichting te voorkomen !

Iets kopen via het internet is tegenwoordig heel normaal, zowel voor goederen als voor diensten. Maar waar moet u nu precies op letten voor u eraan begint? Welke valkuilen moet u vermijden? En wat zijn uw rechten? Het European Consumer Centre (ECC) helpt u op weg.

De voor- en nadelen van e-commerce

De voordelen van de elektronische handel of e-commerce voor u als consument zijn duidelijk: u hebt een veel ruimere keuze aan diensten en goederen, want de geografische grenzen spelen geen rol; u vindt vaak zaken aan interessantere prijzen; u kunt winkelen op een moment dat het u uitkomt, zelfs ’s nachts en in het weekend; u hoeft zich niet te verplaatsen; u heeft in principe een bedenktijd van 7 werkdagen.

Maar er zijn natuurlijk ook nadelen aan verbonden. U kunt bijvoorbeeld de goederen van tevoren niet in het echt zien, ruiken, voelen of proeven; niet alle sites zijn even betrouwbaar; u moet doorgaans vooraf betalen; het is niet altijd duidelijk wat nu de precieze prijs is, inclusief levering en andere onkosten.

Voor u overgaat tot een aankoop via het internet, is het dus belangrijk dat u de betrouwbaarheid van de site checkt om te voorkomen dat u het slachtoffer wordt van oplichters of oneerlijke verkopers, met als mogelijke gevolgen: het voorwerp dat u op een veilingsite hebt gekocht, blijkt niet aan huis te worden geleverd; u hebt een grote som geld betaald voor een goed, maar de verkoper is met de noorderzon vertrokken; u moet onverwacht extra kosten betalen voor een abonnement op een datingsite ...
Waar u zeker aan moet denken

Om onaangename verrassingen te vermijden, moet u altijd eerst de betrouwbaarheid van de site controleren. U kunt dit doen met behulp van
het instrument Howard van het ECC, maar u kunt natuurlijk ook zelf enkele elementaire zaken checken.

Vóór de transactie controleert u ...


• of het bedrijf achter de website duidelijk identificeerbaar is, bijvoorbeeld of het een geografisch adres heeft en een vast telefoonnummer dat daadwerkelijk aangesloten is;

• of het bedrijf geregistreerd is met een geldig ondernemingsnummer, dit kan via
de VIES-site van de Europese Commissie;

• wat andere gebruikers zeggen over de betrouwbaarheid van de site op discussiefora e.d.;

• of de website een kwaliteitslabel vermeldt en of de site ook daadwerkelijk aangesloten is bij dat betreffende label.
Tijdens de transactie let u op ...

• de serieuze bedoelingen van de verkoper: stel hem vragen over de goederen of diensten die hij aanbiedt, zeker als het gaat om een veilingsite;

• de vermelde prijs: probeer te achterhalen wat u werkelijk zult moeten betalen en of alle onkosten (administratie, verzendkosten ...) zijn inbegrepen; wees ook op uw hoede als de prijs abnormaal laag is;

• de garantie: check of er duidelijke verkoopsvoorwaarden bestaan;

• de bedenktijd: vergewis u ervan dat u het recht heeft om binnen een periode van 7 werkdagen af te zien van de aankoop;

• de betaalmethode: controleer altijd of de betaling verloopt via een beveiligde site (deze is herkenbaar aan een slotje of sleuteltje onderaan uw scherm en een internetadres dat begint met https in plaats van http); regel nooit uw aankoop via een geldtransfersysteem zoals Western Union.



Na de transactie

Bewaar zorgvuldig alle gegevens over uw aankoop, bijvoorbeeld door een screenshot van de pagina te maken of deze af te drukken.


In geval van oplichting bij een aankoop die u hebt betaald met een kredietkaart, neem dan contact op met de uitgever van de betreffende kaart, meld het misbruik en vraag om de betaling ongedaan te maken.