Pagina's

woensdag 15 april 2015

Oplichterij: hoe herkennen en vermijden?


Regelmatig denken consumenten dat ze een goede zaak kunnen doen door op een aanbod of aankondiging in te gaan die zeer aantrekkelijk lijkt. Spijtig genoeg is dit soms regelrechte oplichterij met daarbij de onvermijdelijke geldstortingen en de bijna onmogelijkheid dit geld te recupereren ...

Verschillende voorbeelden ...

• De verkoop van "grand cru" wijn aan weggeefprijzen, waarbij 6 flessen gratis worden geleverd bij de aankoop van 12 flessen. Het enige probleem: de grand cru is in feite een bescheiden tafelwijn ...
• Een uniek aanbod voor een vakantieverblijf waarbij u het totale bedrag voor het verblijf lang op voorhand heeft betaald. Bij aankomst is er al een andere huurder, heeft de eigenaar uw betaling niet ontvangen of kent hij de verhuurwebsite niet ...
• Onder voorwendsel om uw prijs te gaan ophalen, bezoekt u een meubelzaak waar een verkoper u probeert te overhalen een nieuw salon aan te schaffen, een niet te missen uitzonderlijk aanbod! Maar deze mooie promotie laat u achter met een wrange nasmaak wanneer u merkt dat hetzelfde salon door de concurrentie veel goedkoper wordt verkocht etc.

Hoe oplichting vermijden?

Het Europees Consumenten Centrum (ECC) werd opgericht door de Europese Commissie en de Belgische Overheid om de consument in te lichten, zijn waakzaamheid te sensibiliseren en om gratis juridisch advies te leveren aan slachtoffers van oplichters.
Een zeer duidelijke gids (referentie) uitgegeven door het ECC wijst, aan de hand van talrijke voorbeelden, hoe de consument in de val wordt gelokt indien hij a priori zeer aanlokkelijke aanbiedingen vertrouwt.

De voornaamste in acht te nemen adviezen:


• Mirakels bestaan niet en de koopjes vallen ook niet uit de hemel, wanneer het te mooi is om waar te zijn, dan is het ook niet waar.
• Identificeer met duidelijkheid de correspondenten en contacten die u een aanbieding doen.
• Deel geen persoonlijke of financiële informatie mee zonder voorafgaandelijk het effectieve en serieuze karakter van dit bedrijf te hebben nagegaan.
• Onderteken geen bestelbon of ander document zonder de overeenkomst en algemene voorwaarden grondig te hebben nagelezen, en prijzen, producten en aangeboden diensten vergeleken te hebben.
• Geef niet toe aan agressieve verkooptechnieken, durf nee te zeggen zonder motivering.
• Reageer niet op gratis aanbiedingen vergezeld van op voorhand te vereffenen administratieve kosten.
• Wees op uw hoede voor “tijdelijke” aanbiedingen die een handtekening én verbintenis vereisen.

In geval van twijfel, contacteer organismen zoals ECC, FAVV, OIVO (Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties), CBFA (Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen), bemiddelingscommissies (tweedehandswagens, bouw, meubelgeschillen, reisgeschillen ...) die u inlichtingen kunnen verschaffen over frauduleuze praktijken en uw rechten indien u het slachtoffer was van een oplichterij. In de meeste gevallen, zal u aangeraden worden klacht in te dienen.