Pagina's

zaterdag 19 september 2015

Verkopers van goederen aan huis? Wees op uw hoede!

Huis aan huis

Het is niet altijd gemakkelijk om nee te zeggen tegen een verkoper aan huis die u komt verleiden met uitzonderlijke producten aan fantastische prijzen. Hoewel de wet aan de kant van de consument staat, zijn er heel veel voorbeelden waar de verkopers van de onwetendheid van de consumenten profiteren om hen zo geld af te troggelen.
In de energiesector, bijvoorbeeld, is er een gedragscode van toepassing wanneer er contact wordt opgenomen met consumenten. Hierin staat dat o.a. nadrukkelijk dat leveranciers en verkoopsagenten geen misbruik mogen maken van de zwakheid van de consumenten en dat zij bijzonder gereserveerd moeten optreden ten aanzien van ouderen, mindervaliden en kansarmen. Deze regel wordt echter niet altijd gerespecteerd.

Wanneer een verkoper aanbelt:

• indien u alleen thuis bent en het is een onbekende persoon, kan u beter niet opendoen;
• als u de verkoper toch wilt binnen laten, vraag dan op voorhand zijn naam (en schrijf deze op) en vraag hem om zijn machtiging als ambulant verkoper te tonen; deze is verplicht;
• als hij dit weigert of als u de minste twijfel hebt, laat hem dan niet binnen.

Als u de verkoper binnenlaat:

• wees op uw hoede bij "unieke aanbiedingen", "kansen die u absoluut en/of snel moet aangrijpen": dit zijn vaak gevallen van oplichterij;
• betaal nooit iets onmiddellijk, zelfs geen voorschot;
• vraag een factuur en lees alle documenten zorgvuldig (vooral de kleine lettertjes);
• onderteken nooit een document waarin staat dat u de verkoper zelf heeft uitgenodigd, want zo verliest u, zonder het te weten, het herroepingsrecht;
• aarzel niet om alle mogelijke nuttige vragen te stellen.

Zodra de verkoper vertrokken is:

• controleer de kwaliteit van het product via kennissen, internet, Test-Aankoop enzoverder;
• als u twijfels hebt, vraag dan raad bij een consumentenvereniging;
• opgepast: indien u beslist toch van de aankoop af te zien, hebt u maximaal 7 dagen de tijd vanaf de dag volgend op het ondertekenen van het contract.

In geval van oplichting:

• leg klacht neer bij de lokale politie;
• leg online klacht neer bij de FOD Economie;
• ga naar een vereniging voor de verdediging van consumenten, zij weten heel goed wat u wel en niet moet doen in zo'n situatie.

Bron: www.FOD Economie.be